Рекомендації на тему:

«Що читати дітям різного віку.»

 

   Слухаючи казку або книжку, дивлячись мультфільм або спектакль, дитина несвідомо ототожнює себе з їх героями і, співпереживаючи герою, проживає разом з ним всі події, про які ведеться розповідь. Якщо такого співпереживання не відбувається – книга чи фільм проходить повз дитину, не залишаючи сліду в її душі. Тому, вибираючи книги та фільми для малюка, важливо звертати увагу насамперед на те, які їхні герої (до чого вони прагнуть, як надходять, в які відносини вступають з іншими персонажами), і на те, наскільки жваво, цікаво і талановито вони зображені (інакше співпереживання не виникне).

Малюк починає розуміти людську мову ще до того, як навчиться говорити сам. Легше за все йому розуміти ситуативно-побутову мову дорослих, включену до безпосередньо сприйняту ситуацію. У цьому випадку сама ситуація допомагає малюкові: він бачить те, про що говорять дорослі.

Сприйняття усного оповідання – більш складне вміння, адже в готівковій ситуації немає нічого з того, що присутнє в оповіданні. Тому сприймати розповідь малюка треба вчити – і його здатність розуміти книги й казки розвивається, коли ви розповідаєте або читаєте йому. Величезну допомогу в цьому надають картинки. У міру того як малюк росте, поступово розширюється коло історій, доступних його розумінню, – але тільки за умови, що ви читаєте і розповідаєте йому досить багато.

Тому вікові межі кожного ступеня сприйняття історій досить розмиті. Якщо ви багато розповідаєте і читаєте своєму синові або дочці, орієнтуйтеся на нижню межу кожної віковії ступені, якщо мало – на верхню.

Ступені:

1. Історії для наймолодших (для дітей приблизно від 1,5-2 до 3-4 років)

«Колобок», «Курочка-Ряба», «Ріпка», «Теремок» – всі ці казки можна розповідати малюкові починаючи вже з півтора-двох років, показуючи йому картинки і розглядаючи їх разом з ним. До них можна додати вірші Агнії Барто для малюків («Наша Таня гірко плаче …», «Йде бичок, хитається …» та інші), і «Курча і каченя» Володимира Сутеева і «Курча» Корнія Чуковського.

Вони розказані простими реченнями, в них багато повторів і рим, і для їхнього розуміння досить відносно невеликого запасу слів. Багато хто з них являють собою як би перехідні форми від потешок (типу «Сорока-ворона кашку варила …») до казок. Це дуже короткі історії, які описують якусь одну подію (Таня упустила в річку м’ячик тощо, Курочка Ряба-знесла золоте яєчко), або збудовані як ланцюжок однотипних епізодів (спочатку ріпку тягне один дід, потім дід разом з бабою і так далі).

Якщо маляті подобається слухати казки і вірші першого розділу, спробуйте поступово додати кілька книжок і з другого розділу (тільки обов’язково з картинками). Як правило, маленькі діти з задоволенням слухають ці казки і вірші по багато разів. Коли малюк буде вже досить добре знати ту чи іншу казку, запропонуйте йому розповісти її самому, користуючись картинками і спираючись на вашу допомогу.

Зовсім маленьким дітям (у півтора-два і навіть у три роки) ці казки найкраще не читати, а розповідати, показуючи їм картинки і розглядаючи їх разом. Малюкові завжди легше сприймати текст з опорою на картинки, тому, розповідаючи або читаючи йому перші казки і вірші, обов’язково показуйте йому всіх персонажів на картинках і розглядайте картинки разом з ним.

Примітка: якщо ви зможете знайти діафільми та діапроектор з цими казками, обов’язково покажіть їх малюкові – діафільми набагато краще сприймаються, ніж мультфільми, від них менше втомлюються очі, і вони допомагають розуміти текст (а не замінюють його дією, як це відбувається в мультфільмах) .

Малюкові дуже важливо, щоб історія добре закінчувалася. Хороший кінець дарує їй відчуття надійності світу, тоді як поганий (в тому числі і реалістичний) кінець сприяє виникненню різноманітних страхів. З гарним кінцем варто спочатку розповідати «Колобок» – наприклад, придумавши, як Колобок в останній момент зумів перехитрити Лисицю і втекти від неї. Тому й «Теремок» краще розповідати в тому варіанті, коли після того, як теремок розвалився, звірі побудували новий, ще краще колишнього.

Якщо ви багато розмовляєте і граєте з малюком і рано почали розповідати і читати йому казки, то вже в два з половиною чи три роки можна переходити до книжок наступного розділу. Однак діти, з якими мало розмовляють і яким мало розповідають і читають казки, можуть «дорости» до книжок наступного розділу лише до п’яти-шести років, а то й пізніше, особливо якщо вони багато дивляться телевізор і не звикли сприймати розповідь на слух.

Список літератури для дітей від 1,5-2 до 3-4 років

1. Колобок.

2. Курочка-Ряба.

3. Теремок.

4. Ріпка.

5. Українські народні казки.

6. Корній Чуковський «Курча».

7. Вірші Агнії Барто для малюків («Таня», «Бичок», «Зайка», «Мишка», «Козеня», «Конячка», «Слон», «М’ячик», «Вантажівка» та інші.)

8. Володимир Сутеев «Курча і каченя».

2. Історії трохи складніші (для дітей приблизно від 2,5-3 до 6-7 років)

На другий «сходинці складності» можна поставити багато віршовані казки Корнія Чуковського («Мойдодір», «Телефон», «Айболит», «Федорина гора») численні книжки Володимира Сутеева («Паличка-виручалочка», «Під грибом», «Яблуко» та інші), вірші Самуїла Маршака («Де обідав, горобець?», «Вусатий-смугастий», «От який неуважний» та інші), а також його переклади дитячих англійських віршиків (наприклад, «Дурниця», «В гостях у королеви »,« Рукавички »,« Кораблик »). Сюди ж відносяться народні казки про тварин («Лисичка з скалочкой», «Кіт і лисиця», «Хвости», «Зайчина хатинка» та інші), байки Сергія Михалкова («Друзі в поході», «Послужливий заєць», «Хто кого ? ») і багато інших історії.

Ці історії вже трохи довші, як правило, вони складаються з декількох окремих епізодів, пов’язаних за змістом. Взаємовідносини їх героїв стають трохи більш складними, ускладнюються діалоги; для розуміння цих історій малюкові потрібен більший запас слів.

Примітка: деякі з казок К. Чуковського досить страшні для малюків, і їх краще читати не раніше пятті-шести років.

Як і раніше залишається важливим хороший кінець і відсутність надто страшних подій (навіть якщо вони добре закінчуються). Тому знайомство з більшістю чарівних казок краще відкласти хоча б років до шести-семи. Навіть «Червона Шапочка» часто лякає маленьких дітей. Діти, яким чарівні казки починають розповідати або читати рано (у чотири-п’ять років), в кращому випадку потім їх просто не люблять, в гіршому – у них можуть розвинутися всілякі страхи і кошмари. Так що якщо ви багато читаєте малюку і він швидко освоїв цей розділ, вибирайте з книг наступного розділу ті, де не відбувається нічого страшного – наприклад, історії Миколи Грібачева про зайця Коська і його друзів, оповідання Носова, чи повісті Астрід Ліндгрен.

Історію, що дуже сподобалась, дитина буде охоче слухати і читати і пізніше, із задоволенням знову і знову проживаючи ситуації, в які потрапляють улюблені герої. Якщо ви багато розмовляєте і граєте з малюком і досить рано почали розповідати йому казки й читати книжки, то історію цього розділу будуть найбільш цікаві йому в три-чотири роки, а років у п’ять він вже цілком зможе доповнювати їх книжками наступного розділу.

А починаючи читати самостійно (будь це в п’ять, шість, сім або навіть вісім років), дитині варто знову повернутися до казок і розповідей цього розділу – вони короткі й прості, їх супроводжують численні яскраві картинки, що допомагають долати труднощі самостійного читання. Починати вчитися переказувати теж краще за досить простим текстам, тому деякі з оповідань цього розділу часто включаються в підручники і хрестоматії з читання для початкової школи.

Якщо ж дитина багато дивиться телевізор і відео і мало слухає казки і книжки, їй може бути важко сприймати історії цього розділу в чотири-п’ять років (не рахуючи, звичайно, знятих по ним мультфільмів). У цьому випадку на книжках цього розділу можна затриматися років до шести-семи, поступово додаючи до них казки та оповідання наступного рівня.

Список літератури для дітей від 2,5-3 до 6-7 років

1. Народні казки про тварин: «Зайчина хатинка», «Мужик і ведмідь», «Лисиця та журавель», «Заєць-Хвастів», «Хвости», «Лисиця і глечик», «Журавель і чапля», «Лисичка з скалочкой», «Кіт і лисиця», «Вовк і семеро козенят», «Півник – Золотий гребінець», «Маша і Ведмідь», «Хоробрий баран», «Лисичка-сестричка і сірий вовк», «Казка про йоржа», «Зимівля», «Полкан і ведмідь», «Лисиця і цап», «Півник – Золотий гребінець і чудо-млин» та інші.

2. Самуїл Маршак. Переклади дитячих англійських пісеньок: «Цвях і підкова», «Дурниця», «Кошенята», «Рукавички», «Кораблик», «Три мудреця», «Король Пинін», «В гостях у королеви», «Три звіролова», «Будинок, який побудував Джек» та інші.

3. Самуїл Маршак «Ось який розсіяний», «Урок ввічливості», «Де обідав, горобець?», «Багаж», «Про все на світі», «Вусатий-смугастий» та інші.

4. Корній Чуковський «Мойдодір», «Доктор Айболит» (по Г’ю Лофтінгу), «Федорина гора», «Телефон», «Муха-Цокотуха», «Айболит і горобець», «Айболить», «Плутанина».

5. Микола Носов «Живий капелюх».

6. Агнеш Балінт «Гном Гномич і Ізюмка».

7. Михайло Зощенко «Показова дитина (оповідання)», « Розумні тварини (оповідання)».

8. Володимир Сутеев «Дядя Міша», «Яблуко», «Кіт-рибалка», «Ялинка», «Різні колеса», «Мішок яблук», «Примхлива кішка», «Паличка-виручалочка», «Під грибом».

9. Хейден Макелістер «Різнобарвні подорожі».

10. Альф Прейс «Веселий Новий рік», «Про козеня, який умів рахувати до десяти».

11. Зденек Мілер «Кріт і чарівну квітку»

12. Ліліан Муур «Крихітка Єнот і Той, хто сидить у ставку».

13. Валентина Осєєва «Чарівне слово».

14. Сергій Михалков. Байки: «Друзі в поході», «Послужливий заєць», «Хто кого?» Вірші: «Фома», «А що у вас?», «Мій щеня», «Рисунок», «Пісенька друзів» та інші вірші.

15. Микола Солодкий «Горобцева весна», «Біг їжачок по доріжці» та інші оповідання.

16. Віктор Кротов «Як черв’ячок Ігнатій ледь не став драконом», «Як Ігнатій грав у хованки».

17. Дональд Біссет «Все шкереберть» (оповідання).

18. Михайло Пляцковського «Сонечко на пам’ять» (оповідання).

19. «Пригоди Піфа в малюнках» В. Сутеева і перекази Г. Остера.

20. Агнія Барто «Ми з Тамарою», « Я росту», «Ведмедик-невіглас», «Любочка», «Ліхтарик», «Любитель-рибалка» та інші вірші.

21. Енід Блайтон «Знамените каченя Тім».

22. Георгій Юдін «Букваренок», «Вусатий сюрприз» (вірші й оповідання).

23. Борис Заходер «Про що індик думав», «Хрюк на ялинці».

24. Віталій Біанкі «Чий ніс краще», «Хто що співає?», «Як комашко додому поспішав», «Лісові будиночки», «Сова», «Перше полювання» та інші оповідання.

25. Федір Хитрук «Топтижка».

26. Емма Мошковська «Зоопарк» та інші вірші.

3. Забавні оповідання та захоплюючі пригоди (для дітей приблизно від 5-6 до 8-9 років)

Книги цього розділу – дуже різні. Тут є історії на всі смаки: і забавні і веселі пригоди (наприклад, пригоди ослика Мафіни і Незнайки, Мумі-тролів і Буратіно, Пеппі Довга панчоха і зайця Коська), і страшні казки (наприклад, чарівні казки різних народів в переказі для дітей) , і іронічні оповідання Алана Мілна і Григорія Остера. Є довгі повісті і коротенькі байки, проза і вірші.

Об’єднує їх те, що всі ці історії для дошкільнят, які люблять слухати і читати книжки; «телевізійні» діти їх зазвичай не розуміють – вони не можуть зосередитися на слуханні досить довгих історій, і їм не вистачає уяви, щоб уявити собі описувані в них події .

Деякі з цих книг видаються в різних варіантах – з великою кількістю яскравих картинок або в більш «дорослому» вигляді, де картинок мало або немає зовсім. Дошкільнятам, навіть найбільш дорослим і розумним, краще купувати книжки в яскравому і барвистому оформленні, картинки допомагають їм уявляти собі героїв книги і події, які з ними відбуваються.

Якщо до школи дитині читали дуже мало, їй може бути важко сприймати ці історії і у вісім-дев’ять років. В цьому випадку простого читання дитині часто вже недостатньо для того, щоб вона навчилася розуміти художні тексти. З такими дітьми потрібно проводити спеціальні корекційно-навчальні заняття – інакше вони не зможуть впоратися зі шкільною програмою, а їх внутрішній світ залишиться нерозвиненим і примітивним.

Діти, яким багато читають, цілком можуть полюбити до школи і деякі з книг наступного розділу (вони дещо складніші за мовою та сюжетом, і зазвичай їх читають школярі років 7-11).

Забавні оповідання та захоплюючі пригоди (для дітей приблизно від 5-6 до 8-9 років)

1. А.С. Пушкін «Казка про Золотого півника», «Казка про рибака та рибку», «Казка про попа і працівника його Балду», «Казка про мертву царівну і про сім богатирів».

2. Чарівні казки різних народів в переказі для дітей:

Російські: «Царівна-жаба», «Казка про Івана-царевича Жар-птицю і про Сірого вовка», «Морський цар і Василиса Премудра», «Морозко», «Сівка-Бурка», «Снігуронька», «За щучим велінням», «Три зятя», «Казка про молодильні яблука і живу воду», «Сестриця Оленка та братик Іванко», «Пташина мова», «Хаврошечка», «Піди туди – не знаю куди, принеси те – не знаю що», «Іван – вдови син», «Василиса Прекрасна», «Фініст – ясний сокіл», «Чудові ягоди», «Марія Моревна», «Казка про срібне блюдечко і наливне яблучко», «Ліпунюшка».

Німецькі казки, зібрані братами Грімм: «Соломинка, вугілля і боб», «Три ледаря», «Заєць і їжак», «Хлопчик з пальчик», «Хоробрий кравець», «Маленькі чоловічки», «Горщик каші», «Колір шипшини», «Три брата», «Бременські музиканти», «Бабуся Метелиця» та інші.

Французькі: «Невгамовний півник», «Звідки сови взялися», «Гноми», «Білий дрізд, кульгавий мул і красуня з золотим волоссям», «Дочка дроворуба», «Повернення Ля Рамі», «Попався, Цвіркун!», «Пройда-малюк», «Жан щасливий», «Сонечко», «Як не вберегли звірі свої таємниці», «Учень чародія» та інші.

Англійські: «Містер Майка», «Том Тіт Тот», «Малютка брауні», «Очеретяна шапка», «Три порося», «Хто-здолає», «Три розумні голови», «Як Джек ходив щастя шукати», «Воду зачинили», «Джерело на краю світу», «Учень чародія», та інші.

Арабські: «Алі-баба і сорок розбійників», «Синдбад-мореплавець», «Чарівна лампа Аладдіна» та інші.

А також казки ірландські, естонські, шведські, індійські, японські, норвезькі, датські, португальські, шотландські, татарські та багатьох-багатьох інших народів.

3. Олексій Толстой «Казки».

4. Вірші про природу (Блок, Жуковський, Пушкін, Тютчев, Майков, Фет та інші).

5. Микола Грібачев «Лісові історії».

6. Алан А. Мілн «Вінні-Пух і всі-всі-всі».

7. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха», «Пригоди Еміля з Леннеберги», «Малюк і Карлсон, який живе на даху».

8. Петро Єршов «Коник-Горбоконик».

9. Джоель Харріс «Казки дядечка Римуса».

10. Михайло Зощенко «Цикл оповідань про Лелю і Мінько»: «Ялинка». «Калоші і морозиво». «Подарунок бабусі». «Через тридцять років». «Не треба брехати». « Золоті слова». «Знахідка». «Великі мандрівники».

11. Микола Носов «Телефон». «Наш каток». «Федине завдання». «Фантазери». «Мишкина каша». «Дружок». «Метро» та інші оповідання.

12. Микола Носов «Пригоди Незнайка та його друзів».

13. Пальмер Кокс «Новий Мурзилка (Дивовижні пригоди лісових чоловічків)».

14. Павло Бажов «Срібне копитце».

15. Корній Чуковський «Крокодил». «Тараканище». «Бармалей». «Пригоди Бібігона». «Крадене сонце».

16. Борис Житков «Пудя». «Як я ловив чоловічків».

17. Ганс-Хрістіан Андерсен «Гидке каченя». «Дюймовочка». «Квіти маленької Іди». «Принцеса на горошині» та інші казки.

18. Едуард Успенський «Канікули в Простоквашино». «Дядя Федір, пес і кіт». «Хутряний інтернат».

19. Валерій Медведєв «Пригоди сонячних зайчиків». «Баранкін, будь людиною!»

20. Д.Н. Мамин-Сибіряк «Альонушкині казки»: «Казка про хороброго зайця Довгі вуха – Косі очі – Короткий хвіст». «Про Комара Комарович». «Притча про молочку, вівсяної кашки і сірому котішке Мурке» та інші.

21. Вірші: Корнія Чуковського, Олени Благининой, Сергія Михалкова, Юнни Моріц, Самуїла Маршака.

22. Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо».

23. Октав Панку-Яш’ «Казки» («Куди подівся сніг»).

24. Тоні Вульф «Велетні». «Феї». «Гноми». «Дракони». «Ельфи». «Казки чарівного лісу».

25. Борис Заходер «Вірші та віршовані казки» (Буква «Я», Мартишкін будинок та інші). «Ма-Тарі-Карі». «На горизонтских островах» (вірші).

26. Юрій Казаков «Навіщо миші хвіст?»

27. Олексій Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно».

28. Люсі і Ерік Кинкейда «Лісові історії з Кротенко Віллі і його друзями».

29. Євген Чарушин «Вовчику». «Ведмедики». «Ведмедик» та інші оповідання.

30. Енід Блайтон «Жовта книга фей». «Пригоди Нодді».

31. Тетяна Александрова «Казки старої ганчір’яної ляльки». «Кузька».

32. А. Волков «Чарівник Смарагдового міста». «Урфін Джюс і його дерев’яні солдати» та інші повісті.

33. Володимир Одоєвський «Городок в табакерці».

34. Редьярд Кіплінг «Рікі-Тікі-Таві». «Як леопард став плямистим». «Слоненя».

35. Казки Шарля Перро у переказі для дітей: «Попелюшка». «Кіт у чоботях». «Спляча красуня (кінчаючи весіллям)». «Червона шапочка».

Примітка: інші казки Шарля Перро – такі як «Хлопчик з пальчик», повна версія «Синя борода» або «Сплячої красуні» – страшніше, там більше людожерів, дітей, кинутих батьками в лісі, і інших жахів. Якщо ви не хочете лякати своїх дітей, то знайомство з цими казками краще відкласти хоча б до початкової школи, років до восьми-дев’яти.

36. Енн Хогарт «Ослик Мафії і його друзі».

37. Михайло Пришвін «Їжак». «Золотий луг». «Лісовий доктор». «Лисичкін хліб».

38. Джанні Родарі «Подорож Блакитної Стріли». «Пригоди Цибуліно».

39. І.А. Крилов «Ворона і Лисиця». «Квартет». «Лебідь, Рак і Щука». «Мавпа і окуляри». «Слон і Моська». «Лисиця і виноград». «Бабка й мураха».

40. Григорій Остер «Підземний перехід». «Зарядка для хвоста». «Легенди і міфи лаврового провулка». «Велике закриття». «Кошеня на ім’я Гав». «Бабуся удава». «А раптом вийде!» «Це я повзу». «Зіпсована погода». «Залюднений острів». «Казка з подробицями». «Привіт мавпі». «Як лікувати удава». «Куди йде слоненя».
41. Костянтин Паустовський «Прощання з літом».

42. Туве Янссон «Небезпечне літо». «Комета летить!» (В іншому перекладі – «Мумі-троль і комета»). «Чарівна зима». «Мемуари Тата Мумі-троля». «Маленькі тролі і страшна повінь». «Капелюх чарівника».

43. Ірина Токмакова «Маруся ще повернеться». «Може, Нуль не винен». «І настане веселий ранок». «Щасливо, Івушкін!» «Аля, Кляксіч і літера «А»».

44. Віталій Біанкі «Де раки зимують».

45. Юхим Шкловський «Як вилікували Мишка».

46. Євген Колкотін «Про ведмежати Прошку».

47. Галина Демикіна «Будинок на сосні» (повісті і вірші).

48. Отфрід Пройслер «Як спіймати розбійника». «Маленький Привид». «Маленький Водяний». «Маленька Баба-Яга».

49. Олександр і Наталя Кримські «Казки зеленого дивана».

50. Побутові казки різних народів (тобто казки про кмітливості та мораль):

«Скряга». «Горшенев». «Каша з сокири». «Мудра дружина». «Хто заговорить перший?», «Пан і тесля». «Скатертину, баранчик і сума». «Дочка-семирічка» (росіяни). «Собака паламаря». «Бірон і куріпка». «Берник, Бернаке!», «Лисиця і куріпка». «Чарівний свисток і золоті яблука». «Тесляр з Арля». «Старий горщик із золотими екю» (французькі). «Король Іоанн і кентерберрійський абат» (англійська). «Золотий глечик» (Адигейська) та багато-багато інших.

51. Валентин Катаєв «Сопілка і глечик». «Цветик-семицветік».

52. А.Б. Хвольсон «Царство крихіток» («Пригоди Мурзилки і лісових чоловічків»).

53. Ренато Рашель «Ренатіньо не літає по неділях».

54. Костянтин Ушинський «Сліпий кінь».

55. Віктор Голявкін «Розповіді».

56. Х’ю Лофтінг «Історія доктора Дулітл».